1. Strona główna
  2. »
  3. Telewizja
  4. »
  5. Wiadomości telewizyjne
  6. »
  7. DisplaySearch: Powrót telewizorów plazmowych

DisplaySearch: Powrót telewizorów plazmowych

DisplaySearch: Powrót telewizorów plazmowych

Rok 2010 był znakomity dla branży telewizyjnej. Zaskakujący jest jednak fakt, że telewizory plazmowe były w stanie ponownie wzrosnąć w trakcie ożywienia gospodarczego po epidemicznym roku 2008 i w pewnym stopniu również 2009. Badacze rynku z DisplaySearch wyliczyli, że sprzedaż rośnie nieprzerwanie od ostatniego kwartału 2009 roku. Jest to sprzeczne z oczekiwaniami, zwłaszcza że niektórzy duzi producenci, jak Pioneer, wycofali się z segmentu plazmowego w związku z zawirowaniami gospodarczymi.

Główny powód: podświetlenie LED w telewizorach LCD znacznie zmniejszyło przewagę technologiczną. Okoliczność, która według DisplaySearch stała się również bumerangiem, bo zatrzymała średnie ceny LCD w ich spirali spadkowej.

Ponieważ nastąpiło przesunięcie decyzji zakupowej w kierunku wartości produktu, skorzystały na tym zestawy plazmowe, zwłaszcza w segmencie paneli powyżej 40 cali. W ostatnim kwartale 2010 roku nastąpił wzrost o około dziewięć procent (do 5,2 mln zestawów) w porównaniu z czwartym kwartałem 2009 roku. Według DisplaySearch możliwy byłby jeszcze większy wzrost, ale nie udało się go osiągnąć ze względu na ograniczoną podaż.

Niemniej jednak za zakup odpowiadała również cena dużych telewizorów plazmowych w 2010 roku – w końcu duże wyświetlacze były bezkonkurencyjnie tanie w zdobyciu. Boom na 3D miał również efekt wspierający; szczególnie w tym obszarze technologia plazmowa okazała się lepsza od zestawów LCD ze względu na obraz pozbawiony migotania. Chociaż 3D w rzeczywistości nie wspiera sprzedaży telewizorów plazmowych, to stawia tę technologię w bardziej konkurencyjnej pozycji niż technologia LCD, wyjaśnił Ken Park, główny analityk koreańskiego rynku TV.

Telewizory plazmowe z obsługą 3D zapewniły sobie miejsce w branży jako spójna i przyszłościowa technologia. Ogólnie rzecz biorąc, telewizory plazmowe przeszły przez jazdę na rollercoasterze wraz z kryzysem gospodarczym: sprzedaż z 15,1 mln sztuk (2008) spadła do 14,8 mln w 2009 roku i wzrosła do zaskakującego poziomu 19,1 mln w zeszłym roku. Z drugiej strony, telewizory 32-calowe nie mają już większego znaczenia, ale do głosu doszły zestawy 50-calowe i większe (40 proc. udziału w rynku). Liderzy rynku zareagowali odpowiednio na ten trend, również w kontekście tego, że mniejsze rozmiary ekranu zmniejszają marże zysku.

Powiązane artykuły