1. Strona główna
  2. »
  3. Projektor
  4. »
  5. Przewodnik Beamera
  6. »
  7. Projektory DLP: Wszystko o projektorach DLP

Projektory DLP: Wszystko o projektorach DLP

Projektory DLP: Wszystko o projektorach DLP

Każdy, kto chce urządzić kino domowe, kupuje projektor DLP – w końcu technologia ta jest wykorzystywana także w prawdziwych kinach. Logiczne, prawda? Nie do końca. Chociaż istnieje wiele dobrych powodów, aby preferować projektory DLP do innych technologii, istnieje również kilka wad, które nowi nabywcy powinni być świadomi. Poważną konkurencję w segmencie tanich urządzeń stanowią technologie LCD, a nabywcy z grubym portfelem mogą zwrócić się także w stronę technologii LCoS. W tym przewodniku wyjaśniamy, dlaczego DLP jest często najlepszym wyborem, na co zwrócić uwagę przy zakupie i które projektory DLP szczególnie lubimy.

Jak działa projektor DLP

DLP oznacza Digital Light Processing i jest zastrzeżonym znakiem towarowym firmy Texas Instruments. Technologia ta istnieje dopiero od końca lat 80. Jego działanie jest odpowiednio skomplikowane. Sercem projektora DLP jest DMD, czyli Digital Micromirror Device. Na maleńkim chipie znajdują się malutkie lusterka ułożone w siatkę. Gdy lampa projektora świeci na układ DMD, każde lustro odchyla się w przód i w tył w taki sposób, że przepuszcza światło przez obiektyw lub nie. Szaleńcza orientacja wszystkich luster w siatce powoduje powstanie ruchomego obrazu, który jest przekazywany przez obiektyw na ekran. Technologia jest skomplikowana, ale dość odporna. W przeciwieństwie do paneli LCD, chipy DMD są uważane za trwałe.

W kinie są tak naprawdę trzy układy DMD. W tzw. beamerach 3DLP do każdego chipa dostarczany jest kolor podstawowy, obraz czerwieni, zieleni i błękitu jest następnie łączony. Z kolei prawie wszystkie projektory DLP do użytku domowego opierają się na tylko jednym chipie. Tutaj białe światło jest kierowane przez obracające się koło kolorów na chip DMD. Lustra przekazują światło tylko wtedy, gdy świeci na nie światło w odpowiedniej barwie. Te koła barw mają co najmniej trzy, ale często sześć kolorów, aby umożliwić jak najdrobniejszą gradację kolorów. Jeśli poszczególne barwy są przekazywane jedna po drugiej z tego samego lustra, można z nich wymieszać precyzyjne odcienie kolorów. Projektory DLP z kołami barwnymi mają określone zalety i wady.

Zalety

  • Trwałość – Projektory DLP są uważane za szczególnie trwałe. Poza lampą zwykle nie ma części zużywających się.
  • Brak blaknięcia kolorów – Wierność kolorów jest bardzo wysoka i taka pozostaje. W przeciwieństwie do innych technologii, nasycenie nie zanika z czasem.
  • Drobne odcienie szarości – Oprócz wysokiego kontrastu, jaki mogą osiągnąć projektory DLP, istnieje wiele odcieni szarości. Nawet w ciemnych obszarach obrazu prawie nie widać szumów.
  • Bogate czernie – Modele przeznaczone do kina domowego oferują doskonały poziom czerni – lepszy niż w przypadku beamerów LCD.
  • Stosunek ceny do jakości – Jeśli chcesz wydać na projektor nie więcej niż kilka tysięcy euro i szukasz najlepszej możliwej jakości obrazu do kina domowego, to niemal nieuchronnie trafisz na beamery DLP.

Wady

  • Dobre modele droższe – W zależności od kryteriów, wybrany beamer DLP może szybko okazać się zbyt drogi. Szczególnie wysoki kontrast, duża luminacja i cichy hałas pracy podbijają cenę.
  • nieelastyczny – dla porównania wentylator beamerów DLP jest często głośniejszy, a funkcje takie jak Lensshift są raczej zarezerwowane dla wyższych klas cenowych. Może to utrudniać ustawienie w kinie domowym.
  • Efekt tęczy – Nie każda tęcza jest przyjemna dla oka; niektórzy widzowie zauważają migotanie kolorów na twardych konturach i podczas szybkich ruchów. Osoby wrażliwe na to muszą zwrócić uwagę na wysokie obroty koła barw, ponieważ mogą one zdecydowanie złagodzić tzw. efekt tęczy. Większość widzów jednak nie zauważa tego efektu lub nie przeszkadza im on.

Dobre przykłady

Samsung SP-A600B to imponujący przykład tego, co potrafią dziś tanie projektory DLP. Za około 800 euro projektor pokazuje bardzo ostry obraz z cudownie wiernymi kolorami. Jeśli szybko denerwują Was lekko zniekształcone odcienie kolorów, to w tym przedziale cenowym trudno o alternatywę. Wady SP-A600B są również typowe dla projektorów DLP: jest mało elastyczny w ustawieniu i dość mocno się nagrzewa. Z drugiej strony pozostaje w miarę cichy, zwłaszcza w trybie eco.

Acer H7531D nie jest dla nas całkowitą nowością, ale i tak jest wart polecenia. Już i tak okazyjna cena poniżej 1000 euro, stała się jeszcze tańsza. Jedyne prawdziwe ostrzeżenie przed beamerem dotyczy widzów, którzy zauważą efekt tęczy. Ale kolory błyszczą, H7531D jest na tyle kompaktowy i jasny, że można go postawić w salonie. I przekonuje wysoką ostrością obrazu.

Optoma EH1020 może nie jest też cicha jak szept, ale dzięki wyrazistej jasności 3000 lumenów, projektor można umieścić daleko od ekranu i publiczności. Za mniej niż 1500 euro Optoma oferuje rozdzielczość Full HD, dużą głębię kolorów i dobrą żywotność lampy. Dzięki wysokiej jasności i wadze nieco poniżej 3 kg, EH1020 jest szczególnie przydatny, jeśli nie zawsze umieszcza się go w zaciemnionym kinie domowym.

Dopiero w zaciemnionym pomieszczeniu Mitsubishi Electric HC4000 pokazuje na co go stać. Również i ona nie osiągnęła pułapu 1500 euro, ale wyznacza inne priorytety. Przy 1300 lumenach jasność jest znacznie niższa, ale w trybie eco jest naprawdę cichy i pokazuje obraz o jeszcze bogatszych kolorach i wyższym kontraście. Również w tym przypadku lampa wytrzymuje do 5000 godzin przed koniecznością wymiany. Jako prawdziwy projektor do kina domowego, HC4000 jest wyborem najwyższej klasy.

BenQ SP890 przypomina nam czasy, kiedy za mniej niż 2000 euro nie można było dostać nic nadającego się do kina domowego. Dziś, jeśli dysponujemy budżetem około 5000 euro, możemy spodziewać się prawdziwego skoku jakościowego. Model SP890 jest bardzo jasny – 4000 lumenów. Jeszcze większe wrażenie robi współczynnik kontrastu. Niezależnie od tego, czy chcesz oglądać filmy w ogrodzie, czy zaimplementować naprawdę duże przekątne ekranu w kinie domowym, wszystko jest możliwe z SP890. W tym przedziale cenowym dostajemy nawet funkcję lensshift. Po kalibracji przekonują także genialne kolory. Jest jednak zbyt głośny dla małych pomieszczeń.

Projektory DLP: wersja skrócona

Na koniec najważniejsze fakty w pigułce: Projektory DLP to królowie kina domowego. W budżecie około 1000 euro i nieco więcej znajdziemy doskonałe modele o wysokiej wierności kolorów i dobrym kontraście. Projektory DLP są bardziej wytrzymałe niż projektory LCD, a także nadają się do ciągłego użytkowania. Problemy mogą się pojawić, jeśli przeszkadza Ci efekt tęczy lub głośny szum wentylatora. A projektory DLP są stosunkowo mało elastyczne, jeśli chodzi o pozycjonowanie. Jeśli nie chcesz znosić tych trzech problemów, poszukaj beamerów LCD. Jeśli poziom czerni i kontrast są również ważne, to warto zainwestować nieco więcej.

Powiązane artykuły