1. Strona główna
  2. »
  3. Projektor
  4. »
  5. Przewodnik Beamera
  6. »
  7. Poradnik: Wszystko o projektorach do kina domowego

Poradnik: Wszystko o projektorach do kina domowego

Poradnik: Wszystko o projektorach do kina domowego

Czy dziś jeszcze potrzebujemy beamerów? Teraz, gdy telewizory stały się tak duże, a przekątne ekranu przekraczające 50 cali są wykonalne, dlaczego miałbyś uciekać się do technologii, która wymaga zaciągania zasłon i regularnego kupowania droższych lamp? Bo beamery są lepsze od uprzedzeń na ich temat. Nawet jeśli beamery nie są w pierwszym rzędzie, to i tak często są najlepszym rozwiązaniem, zwłaszcza dla fanów kina domowego. Nigdzie indziej nie dostaniesz tak dużego obrazu. Nigdzie indziej stosunek ceny do jakości nie jest lepszy. Nigdzie indziej nie można być tak blisko kina we własnym domu. Jest to wystarczający powód, aby wyjaśnić kilka podstaw i podjąć pałki dla projektora.

Czy projektor zmieści się w moim mieszkaniu?

Projektory nie wymagają już dobrze zaciemnionych kin domowych, ale tylko w ten sposób naprawdę błyszczą. Jeśli nie mamy przynajmniej dużego salonu w odległości kilku metrów od obrazu, chcemy mieć rozmiary obrazu od dwóch metrów wzwyż i możemy przynajmniej częściowo szybko zaciemnić pomieszczenie, nie powinniśmy decydować się na beamery. Dla stosunkowo dużych obrazów w uczciwej cenie lepszym wyborem jest telewizor plazmowy.

LCD vs DLP: Jak działa beamer?

Podstawowa zasada jest prosta. Obraz jest rzutowany przez soczewkę na ekran. Prawie jak w kinie. Dziś jednak istnieją trzy i pół ważne technologie generowania obrazu, które trafiają do zwykłych beamerów.

Belki LCD mają coś wspólnego z telewizorami i monitorami, i to nie tylko z nazwy. Małe wyświetlacze LCD tworzą obraz. Źródło światła świeci przez małe elementy LCD, wysyła obraz przez optykę i to wszystko. Podobnie jak w innych wyświetlaczach LCD, piksele są ostro zarysowane. Pomaga to w rozpoznawaniu tekstu, ale może również prowadzić do postrzegania siatki jako swoistego ekranu lotu nad obrazem. Belki LCD są popularne, szeroko stosowane, potrafią dość wyraźnie wyświetlać kolory, a czernie bardzo ciemno.

Promienniki DLP mają ciekawą metodę generowania obrazów: Na małym chipie zamontowane są malutkie lusterka, po jednym na każdy piksel. Światło jest przesyłane przez koło kolorów na lustra, które pokazują piksele w pożądanym kolorze, wyrównując je z prędkością błyskawicy. Jeśli znasz ten proces, rozumiesz też, skąd bierze się irytujący efekt tęczy, który może wystąpić zwłaszcza w przypadku wrażliwych oczu i tanich beamerów DLP. Z drugiej strony często osiągają silną luminację.

Na nowej technologii LCoS opierają się różni producenci, nawet jeśli każdy z nich nazywa ją inaczej: SXRD, D-ILA i DLA to nazwy modeli różnych producentów, z których wszystkie zasadniczo opierają się na nowej technologii. Istnieją pewne podobieństwa do technologii LCD, ale zamiast świecić przez mały panel LCD, światło jest odbijane przez lustra. Belki są jeszcze dość drogie, ale oferują świetną jakość wyświetlania i pracują bez efektów tęczy czy siatki.

BelkiLED działają w oparciu o inne źródło światła – lampy LED. Alternatywne źródło światła działa zdecydowanie dłużej, co pozwala obniżyć koszty eksploatacji. Jednak świetlistość technologii nie jest jeszcze wystarczająca, by poważnie konkurować z domowymi urządzeniami.

Belki LCD do ostrych obrazów i dobrych odcieni czerni, DLP do wysokiej luminacji i naturalnych obrazów, LCoS do dużych budżetów – to może i prawda w całej rozciągłości, ale niewiele pomaga w decyzji o zakupie.

Ważne cechy: małe różnice, duży obraz

Ważna jest nie tylko technologia obrazowania, ale szereg danych technicznych. Te kluczowe w skrócie:

Rozdzielczość: kiedyś szerokie pole do popisu, dziś dość proste: jeśli nie musisz oszczędzać, kup Full HD. Rozdzielczość stała się tak przystępna, że warto ją kupić niemal każdemu. Przydatne modele są już dostępne w cenie poniżej 1000 euro. Tylko jeśli chcemy zaoszczędzić i nie mamy jeszcze w domu telewizora HD (ani sprzętu do gier czy odtwarzacza Blu-ray), możemy kupić model o rozdzielczości co najmniej 720 x 576 pikseli – to rozdzielczość płyty DVD.

Jasność: beamer ojasności 1000 lumenów lub więcej dobrze nadaje się do większości kin domowych. Jeśli kino nie znajduje się w piwnicy, sala nie jest za każdym razem zaciemniana lub odległość od ekranu jest duża, potrzebna jest znacznie większa moc. Nie należy schodzić poniżej 2000 lumenów, jeśli chcemy np. oglądać telewizję na zestawie w salonie. A jeśli w pomieszczeniu jest słońce, to żaden beamer nie może konkurować z jakością obrazu normalnego telewizora.

Kontrast: Trzeba tu być bardzo ostrożnym – często stosowane wartości „dynamiczne” są po prostu nieporównywalne. Typowy współczynnik kontrastu powinien przekraczać co najmniej 1 000:1. Szczególnie w przypadku genialnego kina domowego może to być kilka razy więcej.

Głośność: Szczególnie w kinie domowym projektor powinien pracować z hałasem wentylatora na poziomie maksymalnie 30 dB; jeśli siedzimy blisko urządzenia, wartość ta powinna być jeszcze niższa. Jeśli wspólnie oglądacie sport lub telewizję, wartość nie jest tak krytyczna. Klienci z wrażliwym słuchem muszą zdecydowanie przetestować urządzenia przed zakupem.

Żywotność lampy: Po kilku latach stara lampa zwykle nie jest już potrzebna i należy się nowy model kosztujący kilkaset euro. Należy zatem wziąć pod uwagę koszty następcze zakupu projektora. W kinach domowych i tak preferowany jest cichszy i ciemniejszy tryb eco, który również chroni lampę. Jeśli natomiast projektor musi świecić jasno, to lampa również nie wytrzyma długo. Orientacyjnie: jeśli włączasz projektor na niecałe trzy godziny dziennie, w ciągu roku wytrzyma on 1000 godzin.

Zoom, proporcje obrazu i przesunięcie obiektywu: Gdzie należy umieścić projektor? Najlepiej nie siedzieć tuż przy nim, aby wentylator nie ryczał zbyt głośno i nie dmuchał w popcorn. Jeśli nie urządzasz po prostu dużego, pustego kina domowego, musisz zwrócić baczną uwagę na zoom i współczynnik obrazowania projektora: W odległości ilu metrów urządzenie osiąga jaką przekątną obrazu? Ci, którzy mają mało miejsca w domu, wolą urządzenia z optycznym lensshiftem: dzięki tej funkcji obraz można przesuwać na ekranie w przód i w tył bez utraty jakości. Beamery z szerokokątną optyką mogą być ustawione bliżej ekranu, co często robi różnicę, zwłaszcza w salonie. Wiele jednostek może być zamontowanych na suficie, co jest idealnym przypadkiem dla rozwiązań stałych instalacji.

Pilot: Czy pilot jest prosty i łatwy do zrozumienia? Czy chcesz zintegrować projektor z systemem kina domowego? Czy posiada niezbędne interfejsy (RS-232)? Należy to wcześniej wyjaśnić, jeśli projektor ma być zainstalowany na stałe.

Połączenie: Centralną kwestią jest nie tylko to, czy beamer ma porty HDMI, ale także ile ich ma. To, jakie urządzenia odtwarzające, tunery i komputery będą podłączone, należy rozważyć przed zakupem.
Jeśli pamiętasz o tych cechach, masz na uwadze to, co najważniejsze. Jak zawsze najlepiej przetestować samemu, czyli w domu towarowym z zaciemnioną salą projekcyjną.

Trzy dobre przykłady: Beamery od tanich do genialnych

Z pewnością stało się jasne, że warunki pomieszczenia, budżet, zastosowania i gust zawsze odgrywają rolę w kwestii najlepszego beamera. Przedstawiamy pokrótce trzy, które zaprzyjaźniły się z poszczególnymi siłami.

Model DLA-HD950 firmy JVC wywarł trwałe wrażenie na prasie branżowej. Być może największą siłą 3-chipowego projektora D-ILA jest jego bajeczny kontrast natywny 50 000:1. Z 900 lumenami projektor naprawdę błyszczy tylko w zaciemnionym kinie domowym – ale od rozdzielczości Full HD do cichego hałasu podczas pracy 19 dB, robi wszystko dobrze. Zabawa nadal kosztuje co najmniej 6 tysięcy euro.

JVC DLA-HD950 Epson EH-TW2900

Z kolei Epson EH-TW2900 należy do klasy nowych, niedrogich projektorów Full HD. Obecne ceny oscylują wokół granicy 1000 euro. Otrzymujemy za to rozdzielczość Full HD, cichą pracę w trybie Eco na poziomie 22 dB oraz ostry obraz o wysokim kontraście dzięki technologii LCD.

Benq MP515ST

Zwykli użytkownicy mogą przyjrzeć się bliżej projektorowi DLP Benq MP515ST. Projektor z optyką o krótkim rzucie jest świetny do okazjonalnych wieczorów filmowych lub oglądania sportu w salonie. Dzięki jasności 2500 lumenów jest szczególnie wyrozumiały dla mniejszych rozmiarów obrazu, gdy nie można zaciemnić pomieszczenia. Ma też złącze HDMI – ale bez rozdzielczości HD. Ale można go dostać za mniej niż 400 euro! (np. na Amazon.de)

Ekran, nagłośnienie i tuner: Chcesz trochę więcej?

Nie tylko lampa kosztuje dodatkowe pieniądze. Żaden beamer nie posiada systemu dźwiękowego odpowiedniego dla kina domowego, tylko prawdziwe ekrany pozwalają na naprawdę dobrą jakość wyświetlania, a sygnał obrazu musi być dostarczany przez inne urządzenia. Beamery nie są już drogie, ale poważne kalkulacje mogą przeprowadzić tylko ci, którzy pilnują kosztów posiadania.

Powiązane artykuły